Groene avonturen: zaadbommetjes maken met kinderen

Thuisonderwijs biedt niet alleen de kans om academische vaardigheden te ontwikkelen, maar ook om creativiteit, verantwoordelijkheid en milieubewustzijn te bevorderen. Een leuke en educatieve activiteit om dit te bereiken is het maken van zaadbommetjes met kinderen. Deze kleurrijke, kleine bommetjes zijn niet alleen een geweldige manier om de natuur te ondersteunen, maar ze bieden ook tal van leermogelijkheden voor kinderen van verschillende leeftijden.

Voorbereiding:

Voordat je begint, zorg ervoor dat je alle benodigde materialen bij de hand hebt:

  • Droge klei (zorg voor niet-chemische klei: Play-Doh ofzo is echt een ramp voor de natuur)
  • Potgrond
  • Zaadmengsel (bijv. bloemenzaadjes)
  • Kom
  • Water
  • Decoratieve materialen zoals bloemblaadjes (voor de buitenkant van de zaadbommetjes)

Stappenplan:

  • Vul een kom voor de helft met aarde of potgrond
  • Doe er een brok klei bij
  • Meng de bloemenzaadjes er door heen
  • Kneed het geheel tot het goed gemengd is.
  • Voeg eventueel wat water toe als het niet goed wil mengen, maar maak het niet te nat: dan gaan de zaadjes al ontkiemen tijdens het drogen en komen ze niet meer goed uit in de grond waar je ze op gaat gooien
  • Rol er vervolgens kleine balletjes van, ter grote van een grote knikker
  • Laat de bolletjes drogen
  • Maak eventueel een penseel nat en druk daarmee de bloemblaadjes als versiering in de buitenkant. Hoeft zéker niet, maar is misschien wel een leuke versiering

Zaadbommetjes maken met kinderen van verschillende leeftijden

Kleuters (3-6 jaar):

Kleurrijke Sensaties

Laat kleuters de verschillende materialen ontdekken door ze te laten voelen, ruiken en kijken. Ga buiten met ze kijken naar de bloemetjes die al groeien en laat ze eventueel bloemblaadjes rapen ter versiering. Bespreek samen wat de benodigde materialen zijn en waarvoor ze worden gebruikt.

Opdracht: Laat de kleuter eenvoudige patronen maken met de klei (rondje, toren, vierkant, etc.) en benoem de kleuren terwijl ze werken. Je kunt in het bloemenzaadmengsel kijken naar de verschillende kleuren en texturen van de zaadjes en eventueel de zaadjes die je herkent benoemen. Je kunt de oudere kleuters de zaadjes ook van groot naar klein laten sorteren of van licht naar donker, voordat je ze weer door elkaar mixt voor door de bommetjes. De oudere kleuters kunnen waarschijnlijk al helpen met bolletjes rollen en ze te drogen leggen.

Kinderen (7-10 jaar):

Wetenschappelijk Ontdekken

Leg uit hoe zaadbommetjes werken – de klei beschermt de zaden terwijl de potgrond hen voedt. Laat kinderen raden welke bloemen uit welke zaden zullen groeien en waarom. Laat de kinderen ook experimenteren met verschillende zaadmengsels en observeer de resultaten. Hiervoor is het handig om bijvoorbeeld terracotta potjes te versieren en een cijfer of letter op de onderkant te schrijven. Ze schrijven dan in hun verslagje dat cijfer of die letter ook op en dan beschrijven ze wat ze per potje gedaan hebben. Bijvoorbeeld of ze alleen grote zaden erin hebben gedaan, of alleen zwarte, etc.

Opdracht: Laat het kind een verslag schrijven over het experiment, inclusief hypothesen en conclusies. Grote kans dat een kind hier veel begeleiding bij nodig heeft, maar het is leuk om samen te doen. Een hypothese kan heel eenvoudig zijn: “In potje 1 hebben we alleen grote zaden geplant en in Potje 2 alleen kleine. Ik verwacht dat in potje 1 grotere bloemen uitkomen dan uit potje 2.”

Tieners (11-15 jaar):

Ecologisch Bewustzijn

Breng een goed gesprek op gang over de ecologische voordelen van zaadbommetjes. Onderzoek samen welke inheemse planten het beste gedijen in jullie regio en waarom biodiversiteit belangrijk is. Zoek uit welke dieren er in jullie omgeving leven en gebaat zouden zijn bij welke planten. Laat ze in kaart brengen welke braakliggende terreinen of andere plekken in jullie omgeving geschikt zouden zijn voor zaadbommetjes. Dit kan ook létterlijk in kaart brengen zijn door ze een VVV kaart te laten kleuren of stickeren van jullie dorp of stad. Laat de tieners nadenken over hoe kleine acties grote impact kunnen hebben.

Opdracht: Je kunt hier het plan van de kinderen uitvoeriger of zelfstandiger doen, of bijvoorbeeld je kind een essay laten schrijven over milieubewustzijn en hoe individuele acties de planeet kunnen helpen. Je kunt het kind ook uitnodigen om het groter aan te pakken: hoe kan de gemeente waarin je woont gemotiveerd worden om meer wilde bloemen toe te voegen aan de straten, hoe kan de tiener daar zelf bij helpen.

Zaadbommetjes verspreiden

Met z’n allen samen kun je de zaadbommetjes, als ze goed droog zijn, gaan verspreiden. Kies als het even lukt een moment vlak voor er regen voorspeld is, dan kunnen de bommetjes meteen ter plekke uit elkaar vallen en krijgen ze meteen water. Ga, na het verspreiden van de zaadjes, regelmatig langs de plekken om te kijken of er al mooie bloemen groeien. Je kunt het experiment met de oudere kinderen hier ook verlengen: waar groeien ze goed en waarom denk je dat dat zo is? Wat hebben we hiervan geleerd voor volgend jaar? Waar komen de meeste beestjes op af? Watvoor beestjes zijn het? Maakt het tijdstip van de dag nog uit voor welke/hoeveel beestjes?


Veel plezier en groene avonturen toegewenst!

Plaats een reactie