Thuisonderwijs, hoe doe je dat dan?
Die vraag krijgen we, uiteraard, best vaak. Als je afwijkt van “de norm”, worden mensen nieuwsgierig. Als het oprechte nieuwsgierigheid is, geef ik daar graag antwoord op.
Verschillende stromingen
Er bestaan nogal wat verschillende stromingen voor thuisonderwijzers wereldwijd. Sommigen doen “schooltje thuis” en volgen een curriculum aan de keukentafel. Het andere uiterste is “unschooling” waarbij de ouder wél een educatieve omgeving biedt, maar vooral het kind volgt in wat die wil leren.
Wij doen zelf ’n beetje een mix van van alles. Vandaag een stukje gameschooling.
Gameschooling
Er bestaat een onwijs leuke stroming binnen thuisonderwijs die gameschooling heet. Het idee is dat je het onderwijs vormgeeft door spel. Dat kunnen bordspelletjes zijn, Smart Games, of computerspelletjes. Ook het zelf bedenken van spelletjes en spelregels hoort er vaak bij.
Je kunt van spel ontzettend veel leren. Op je beurt wachten, omgaan met verlies, omgaan met iemand die je plan dwarsboomt, samenwerken, helpen en geholpen worden, spelregels begrijpend lezen, spelregels rustig en duidelijk uitleggen en heel vaak ook rekenen.
Als je zelf spelletjes gaat ontwerpen, komt daar nog van alles bij: hoe maak je een spel vlot, schrijf je regels duidelijk op, maak je het “eerlijk”, maak je het “mooi” en stevig genoeg, etc.
Als je de spelletjes dan ook nog een thema geeft of daaraan koppelt, wordt het nóg leerzamer. Praat over handelsroutes bij Catan, over ziekteverspreiders bij Pandemic, over huurprijzen bij Monopoly.
Zie je hoeveel mogelijkheden het heeft?
Triominos
Vandaag speelde ik met Lena (5 jaar) en Alex (3 jaar) een rondje Triominos. We oefenden daarmee tellen, op je beurt wachten, omgaan met teleurstelling, cijfers herkennen, vormen herkennen (“Nu lijkt ie op n boot!”), tactiek (“als ik deze nu daar neerleg, kan ik straks niet die daar neerleggen”), concentratie, iets afmaken ook al heb je niet gek veel zin meer en “aardig winnen”. En opruimen als je klaar bent 😉
Als Vera (7 jaar) mee zou hebben gedaan, konden we daar de puntentelling van Triominos bij doen voor het rekenen. We kunnen het spelletje in het Engels doen, of we kunnen samenwerken om één vorm te creëren (hoe maak je een hartje van driehoekjes?). Mogelijkheden genoeg dus!
Speel jij ook wel eens een spelletje? Heb je een lievelings?