Een dag in september

Hoe gaat dat nu eigenlijk in de praktijk, mijn leven met thuisonderwijs aan onze vier kinderen én een eigen bedrijf? Ik neem je mee in een doodgewone maandag.

Om 6 uur wordt Mira, onze jongste van nu 1,5 jaar oud, wakker. Ik ga naar haar toe, knuffel haar uit bed, voed haar. Ze krijgt borstvoeding en is daar dol op, het is gezellig samen wakker worden zo. Na het voeden kleed ik haar om, inclusief een schone luier en gaan we samen naar beneden. De rest van het gezin ontwaakt tussen half 7 en 7 en iedereen druppelt naar beneden. Als manlief ook beneden is, ga ik boven even douchen, wat ramen open gooien en ik ruim wasgoed op.

We ontbijten samen, manlief gaat naar zijn werk op de ligfiets. De oudste drie kinderen beginnen aan hun dagtaak op Junior Einstein op de iPad. Ik ruim de tafel af, speel met Mira, ruim de schone vaat op en help waar nodig.

Alex (4 jaar) mag woorden aanvullen (dat komt ongeveer overeen met blok 2 in groep 3), leert over ‘vriendjes die samen 10 zijn’ met invuloefeningen met schattige hartjes en hij oefent het verband tussen tafel en deeltafel bij de tafel van 1.

Lena (6 jaar) oefent met Engelse woordjes, oefent met munten en biljetten en oefent met werkwoorden aanwijzen in zinnen in tegenwoordige én verleden tijd. De oefening ‘schrijf je ij of ei’ gaat deze week ook heel goed, dat was vorige maand nog een groot vraagteken voor haar. Ik denk dat het komt omdat ze nu véél aan het lezen is, dan krijg je toch echt snel meer ‘gevoel’ voor hoe je iets schrijft.

Ten slotte oefent Vera (8) jaar met grote minsommen, met werkwoordvervoegingen te/ten en met lidwoorden en werkwoorden aanwijzen in zinnen.

Om kwart over 8 komt de gastouder binnen. We overleggen even over de plannen voor de dag en ik kan aan het werk gaan op zolder. De oudste meiden doen vandaag met haar nog hun Pica Typen oefeningen en maken eventuele taken die in de ochtend niet gelukt zijn na de lunch nog even af. Alex mag vandaag met een ander thuisonderwijskindje uit de wijk mee op pad, ze gaan fossielen bekijken en knutselen op de Universiteit Utrecht. Super leuk als dat af en toe kan!

Vera heeft vanmiddag nog Weerbaarheid via de Brede School hier in Culemborg. Dat is een initiatief waar je heel veel verschillende naschoolse activiteiten kunt uitproberen, steeds voor een paar weken. De kinderen vinden het ontzettend leuk om te kunnen ‘proeven’ aan allerlei activiteiten. Voor Vera is het dit blok dus Weerbaarheid, waar ze het hebben over voor jezelf opkomen, grenzen aangeven en de grenzen van anderen accepteren. Interessante materie en héél nuttig en nodig.

Lena heeft dan helemaal aan het eind van de middag nog Turnen. Dat doet ze sinds begin deze maand en ze vindt het ontzettend leuk. Wij proberen sport zoveel mogelijk te stimuleren bij de kinderen. We proberen te voorkomen dat zij het volgende statistiek worden in de obesitas epidemie. Het is een heleboel ’taxi-en’ zo in de week, met soms botsende tijden, maar we kijken wat mogelijk is en doen dat dan.

Als Lena om 18 uur klaar is, gaat de gastouder naar huis en stapt Vera bijna op de fiets naar zwemmen. Dat kan ze tegenwoordig zelf, heel handig! Het zwembad is vlakbij (5 minuten fietsen), en ze hoeft maar één weg over te steken, de rest is fietspad. Ook het omkleden gaat over het algemeen prima, dus mag ze zelf gaan. Ze vindt dat vooral ook heel erg leuk, dat stuk zelfstandigheid, dus dat proberen we haar te gunnen waar het kan.

Het ’thuisonderwijsgedeelte’ van de dag was voor mij dus vooral het uurtje in de ochtend. Gedurende de dag komt daar voor de kinderen nog van alles spelenderwijs leerzaams bij: voorlezen, knutselen, iets bakken, buiten spelen en dus de diverse activiteiten waar de kinderen vandaag aan deelnemen.

Als de kinderen om 20 uur in bed liggen, lees ik nog wat in een boek en ga ik om 21 uur naar bed.

Plaats een reactie