Blossom and Root

Blossom and Root is een thuisonderwijscurriculum dat zich focust op creativiteit en de natuur, zonder specifieke religieuze inslag. Ze hebben heel veel onderwijsmateriaal, voor kinderen van 2 tot 12 jaar ongeveer.

Wij hebben de “Early Years Volume 1 & 2” aangeschaft. Volume 1 is voor kinderen van 2-4 die nog niet bezig zijn met letters/cijfers, Volume 2 voor kinderen van 3-5 die al wel bezig zijn met letters/cijfers. We kochten het curriculum in juni 2019 en zijn er 1 juli 2019 mee begonnen, toen Vera bijna 4 werd en Lena 2,5 was (en Alex 6 maanden, dus die geniet vooral van de verhaaltjes).

Vera is wél veel met letters bezig, maar we willen de kinderen eerst Engels leren, voordat we bezig gaan met lezen en schrijven. Lena is nog niet met letters bezig. Daarom hebben we ervoor gekozen om met Volume 1 te beginnen.

Volume 1 bestaat uit een uitleg van de ideeën achter het programma, en uit lesideeën voor 36 weken onderwijs.

Programma Prioriteiten

Early Years Volume 1 heeft een aantal programma prioriteiten.

  1. Dagelijks veel tijd voor vrij spelen, zowel binnen als buiten, als de absolute prioriteit voor elke dag.
  2. Dagelijkse blootstelling aan woorden, letters, klanken, gefocused op de ervaring van voorgelezen worden door een ouder, brusje of andere aanwezige. Daarnaast een omgeving die rijk is aan woorden, boeken, taal en letters. Tot slot blootstelling aan woorden, letters en klanken door betrokken  te worden door ouders en verzorgers tijdens uitjes, boodschappen en andere normale activiteiten.
  3. Dagelijkse blootstelling aan reken-concepten door ervaring  op te doen met spelen, samen koken en bakken, schilderijen en componisten, natuurstudie, en genoeg tijd buiten door te brengen. Daarnaast een omgeving die rijk is aan een varieteit van vormen en kleuren, aan tel- en sorteermogelijkheden, aan cijfers en praktische rekenmomenten (zoals koken en boodschappen doen). Tot slot de blootstelling aan reken-concepten door betrokken te worden tijdens uitjes, boodschappen, field trips, huishouden en andere normale activiteiten.
  4. Dagelijkse mogelijkheden om zelfstandigheid, positieve leerattituden en fijne motoriek te ontwikkelen, door vrij spel, buiten spelen, de mogelijkheid om te knutselen met verschillende materialen (visueel, muzikaal en fysiek), te helpen in de keuken en met huishouden, etcetera.
  5. Het ontwikkelen van interesse, waardering, nieuwsgierheid en bekendheid met diverse artiesten, componisten, auteurs en tekenaars, door samen te lezen, door picture study en composer study (zie verder) en door uitjes/field trips in de samenleving.
  6. Het ontwikkelen van interesse in, waardering voor, nieuwsgierigheid en bekendheid met veel verschillende mensen in de samenleving (biblioteekcaresse, schoonmakers, bouwvakkers, doktoren, supermarktmedewerkers, etc.) door samen te lezen, vrij te spelen (ook theater), field trips en normale uitjes met de ouder.
  7. Het ontwikkelen van bewustzijn van de gevoelens van jezelf en anderen, door samen te spelen, door fantasiespel en door betrokkenheid bij emoties van de ouders. Tevens de mogelijkheid om eigen gevoelens te uiten op verschillende manieren.
  8. Het ontwikkelen van kindness and connectivity met anderen (zie verder).
  9. Blootstelling aan vroege natuur- en scheikundige concepten, door kleine projectjes, veel vrije tijd buiten en binnen, het bestuderen van de natuur, activiteiten in de keuken en door het benoemen en gebruiken van de vijf zintuigen bij alle andere activiteiten.
  10. Het ontwikkelen van basisbegrip van veiligheid en gezondheid, door voorlezen, samen voedsel voorbereiden, en normale interacties met ouders en andere verzorgers.
  11. Het ontwikkelen van basisbegrip van voedsel, waar het vandaan komt, hoe het groeit, door voorlezen, samen voedsel bereiden, moestuinieren indien mogelijk en normale interacties met ouders en andere verzorgers.
  12. Het ontwikkelen van een liefde voor leren, door een rijke leeromgeving thuis, door lezend tijd door te brengen, door samen te spelen, en door een stress- en drukvrije (en ontwikkelingsadequate) omgeving voor ontdekking en uitdrukking.
  13. Het ontwikkelen van sterke communicatie vaardigheden door blootstelling aan literatuur en kunst, door interactie met ouders en leeftijdsgenootjes, door kunst als medium te gebruiken om te communiceren en door voldoende mogelijkheid om met familie en andere mensen in de samenleving te communiceren tijdens normale activiteiten.
  14. Blootstelling aan verschillende materialen, kleurpotloden, stiften en andere objecten (in de natuur en thuis) om langzaam te beginnen te tekenen en schrijven, om langzaam rekenen en science onderwerpen te kunnen begrijpen en om te leren dat al deze concepten niet gebonden zijn aan één leermateriaal.
  15. Tot slot moet het volgen van dit programma zorgen voor een positieve ervaring met leren en voor een verlangen naar het leren van nieuwe dingen in de toekomst.

Prachtige punten natuurlijk, maar hoe doe je dat dan praktisch?

Vaste elementen

Nature Study

Een activiteit die iets met de natuur te maken heeft, heel afwisselend, super leuk! Een lijstje van voorbeelden:

  • Knip verschillende kleuren tissue papier in kleine vierkantjes. Knip een gat in twee papieren borden. Plak er een stuk wax paper tussen en plaats dat tussen de twee papieren borden. Niet het geheel dicht. Geef je kind lijm en de kleine vierkantjes en laat het de vierkantjes opplakken. Hang de dromenvanger voor het raam als ie af is en vertel daarbij over de zon, en over hoe belangrijk de zon is voor de planten.
  • Vraag je kind hoe het denkt dat spinnen zich voortbewegen. Vertel dan over de grappige wandelgang van spinnen en laat ze een paar videos zien op YouTube met de zoekwoorden “spider ballooning”. Maak daarna een heel klein bolletje wol vast aan een heel licht stukje stof, laat je kind dan buitenspelen door het hoog in de lucht te gooien en weg te laten dragen door de wind.
  • Zonlicht en schaduw observaties: plaats ’s ochtends een object in de zon en kijk er samen met je kind naar. Zorg dat het object ’s middags in de schaduw terecht komt en kijk er dan nog eens naar. Beweeg je ledematen in de laagstaande zon en zie hoe het licht over je armen en de grond heen beweegt.
  • Ga ’s avonds in het donker met je kind wandelen en bespreek wat je allemaal ziet en hoe de nacht anders is dan de dag. Praat ook over nachtdieren en dagdieren.

Composer Study

In het Volume 1 boek behandel je vier componisten: Mozart, Rossini, Vivaldi en Strauss. Soms staan er specifieke stukken genoemd, soms een stuk achtergrondinformatie over het leven van de componisten, soms een stuk informatie over de verschillende instrumenten, of over tempo, of over volume. Uiteenlopende onderwerpen, te behandelen door 10-15 minuten te luisteren naar de componist, mag ook langer, tijdens het spelen/tekenen/koken/etc. en er dan met je kind over te praten. Wij gebruiken ook YouTube-filmpjes, zodat ze ook de verschillende instrumenten (en de dirigent!) kunnen zien.

Math & Science with the 3 E’s

Math & Sciences is opgedeeld in twee onderdelen: environment/experience en engagement. Soms moet je er iets voor voorbereiden, soms is het gewoon iets om meer bij stil te zijn.

Environment/Experience

  • Maak ergens in huis een kalender met de dagen van de week, op de goede volgorde, zodat het kind een basisbegrip krijgt van welke dag het is. Plaats er eventueel een foto die typisch is voor die dag (bijvoorbeeld een boek op de dag dat je altijd naar de bibliotheek gaat).
  • Bewaar een week lang alle zaadjes uit je eten, was ze af, laat ze drogen en bewaar ze. Kijk aan het eind van de week naar alle verschillende soorten zaadjes die er zijn, sorteer ze en tel ze.

Engagement

  • Stel deze week vaak de vraag: “Wat komt er nu/daarna?”, bij voorspelbare activiteiten. Als je bijvoorbeeld naar bed gaat, als je een bekend recept maakt, als je de tafel dekt of afruimt. Maak ook grapjes: “Ik ga nu je ontbijt maken, daarvoor moet ik het bord in de vaatwasser zetten en er dan brood op doen, toch?”

Picture Study

In Volume 1 behandel je veel verschillende schilderijen: negen van Van Gogh, negen van Paul Klee, negen van Marc Chagall, en negen van Jackson Pollock. Bij elk schilderij staat weer een prompt, of een uitleg, van hoe je het met je kind kunt behandelen. Wij hebben alle schilderijen gelamineerd, zodat ze de hele week aan de muur kunnen hangen.

The Arts

Bij The Arts knutsel je, vaak iets wat met het schilderij van de week te maken heeft. Maar soms ook iets wat daar helemaal niets mee te maken heeft, zoals “vinger”verven met zowel handen als voeten, verven met wattenstaafjes, verven met dingen die je tijdens de Nature Study verzameld hebt. Je hebt geen ingewikkelde of dure knutselmaterialen nodig, er staat een totaal-lijstje achter in Volume 1, waarin je kunt zien wat je het hele jaar nodig hebt.

Kindness and Connectivity

Bij Kindness and Connectivity gaat het om “iets liefs doen” voor elkaar binnen het gezin, of voor de samenleving. Voorbeelden daarvan zijn:

  • Praat over cadeautjes die je hebt gekregen. Hoe voelde het kind zich toen ze het cadeau kreeg? Denk dan aan cadeautjes die je hebt gegeven. Hoe voel je je dan? Als de ander blij was om het te krijgen, werden zij dan ook blij?
  • Teken spontaan hartjes op de handen van je kind, om ze te vertellen dat je ze lief vindt. Herhaal dit op stressvolle dagen, of als ze zich niet lekker voelen, en vertel ze dat je hart altijd bij hen is.
  • Stel voor iets nieuws uit te proberen met je kind. Praat over hoe nieuwe dingen je kunnen laten voelen. Vergeet je kind niet te bedanken voor het avontuur dat het met je aan durft te gaan buiten de gebaande paden.

Wij koppelen Kindness & connectivity nu vaak aan The Kitchen Classroom: we bakken/koken/maken iets, en delen dan daar een deel van uit aan iemand die we lief vonden, iemand die ons geholpen heeft, iemand die het moeilijk heeft, etc. Plan is bijvoorbeeld ook nog om koekjes naar de brandweer te brengen.

The Kitchen Classroom

Bij the Kitchen Classroom staat elke week hetzelfde: “Kies een recept of kook-project dat je samen kunt doen. Laat je kind helpen op niveau: mengen, afmeten, ingieten, snijden, klaarzetten, opruimen, instructies “lezen”, etc.”

Ik laat de kinderen een beetje kiezen tot nu toe, maar heb voor mijn verjaardag ook een kinderkookboek gevraagd. Ik zoek online recepten en pas ze dan aan (minder suiker, geen ei).

Read-Together Time

Elke week wordt een ander boek geadviseerd. Als je alle boekjes uit Volume 1 nieuw koopt bij Bol.com, ben je ongeveer €350 kwijt voor het hele jaar. Bestel ze wel op tijd, want veel boekjes hebben 8-15 dagen levertijd, omdat het Engelse boekjes zijn. Achterin Volume 1 staat de hele lijst met boekjes die je nodig hebt. Er staan kleine hints bij de beschrijving van het boekje.

Engagement Prompts

Daarnaast staat er bij elk boekje een aantal vragen die je kunt stellen tijdens het voorlezen. Wij lezen elk boekje meerdere keren per dag, de hele week voor, tot ze het zo ongeveer uit hun hoofd kennen. De boekjes die al geweest zijn, liggen ook gewoon in de boekenkast, dus komen in de weken daarna ook terug. Boekjes die nog niet aan de beurt zijn, liggen buiten het bereik van de kinderen, zodat ze elke week een nieuwe verassing hebben. De vragen zijn handig om je kind meer te betrekken bij het voorlezen, en om de goede gewoonte “narration” aan te leren, die belangrijk wordt in het verdere curriculum in latere jaren.

Environment/Experience opportunities

Hier staan ook weer tips en trucs om het boekje van de week meer tot leven te brengen. Vooral veel theater/drama achtige activiteiten, waarbij je het boekje na speelt. Beetje ver buiten mijn eigen comfort-zone, maar daarom ook weer belangrijk denk ik!